فصلنامه زبان شناسی اجتماعی

Iranian Journal of Sociolinguistics

زبان شناسی اجتماعی آن شاخه از زبان شناسی است که با زبان به عنوان پدیده ای فرهنگی و اجتماعی سر و کار دارد. زبان شناسی اجتماعی در زمینه زبان و جامعه به پژوهش می پردازد و با علوم اجتماعی به ویژه جامعه شناسی، ارتباطات انسانی و رسانه ای، روان شناسی اجتماعی، مردم شناسی و جغرافیای انسانی ارتباط نزدیکی دارد. ذیل این عنوان، همه مطالعات مربوط به زبان در بافت اجتماعی اش -یعنی زبان بدان گونه که مردم عادی در زندگی روزمره بدان تکلم می نمایند- قرار می گیرد. طی چند دهه گذشته، مجله هایی در زمینه زبان و زبان شناسی منتشر شده است که در جای خود بس مهم و کارساز بوده است، لیکن، کمتر به مسائل زبان شناسی اجتماعی پرداخته شده است؛ از طرفی گستردگی این حوزه و وسعت دامنه کار و توجه استادان، پژوهشگران و دانشجویان به این مقوله، می طلبد فصلنامه ای تخصصی به پژوهش و ارائه دستاوردهای علمی در این زمینه توجه ویژه ای داشته باشد. انتشار فصلنامه زبان شناسی اجتماعی، زمینه های مطالعه، پژوهش و گردآوری اطلاعات در خصوص رابطه میان زبان و جامعه را فراهم می سازد.

مقالات این فصلنامه از شماره پاییز ۱۳۹۷ دارای شناسه DOI می باشند.

فصلنامه زبان شناسی اجتماعی دانشگاه پیام نور با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات براساس مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ۵۷۰۹/۷/ص تاریخ ۱۳۹۴/۶/۱۱ راه اندازی شده است و طبق نامه شماره /۳/۱۸/۵۵۴۷۹ به تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹موفق به اخذ درجه علمی پژوهشی از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری شده است. این فصلنامه ضریب تاثیر ۰/۱۴۳ و رتبه Q۴ را در سال ۹۸ کسب نموده و در رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال ۱۳۹۹ موفق به کسب رتبه ب شده است.

این نشریه فقط مقالاتی را منتشر می کند که به شیوه ای علمی و روشمند دریکی از زمینه های مرتبط با حوزه فعالیت مجله و به زبان فارسی نوشته شده باشد.

مقالات مهم ژورنال از کلیه شماره ها (بیشترین دریافت)

مشاهده همه مقالات